سیاست تقسیم سود: آزمون تجربی نظریه کئترینگ در بورس اوراق بهادار تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران

2 دانشجوی دکترای مدیریت مالی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران

چکیده

تئوری کئترینگ سود نقدی بر این اصل استوار است که مدیران، سیاست پرداخت سود شرکت را مطابق با تقاضای متغیر سرمایه‌گذاران برای سود نقدی تعدیل می‏کنند. در این مقاله، تئوری کئترینگ در بورس اوراق بهادار تهران با معیارهای سطوح بازاری و شرکتی برای 420 مشاهده (شرکت/سال) در دوره 1392-1387 و با استفاده از رگرسیون لجستیک دودئی مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که تقاضای سرمایه‌گذاران برای پرداخت/ عدم پرداخت سود و افزایش/کاهش سود نقدی تاثیر مثبت و معناداری بر تصمیم مدیران در خصوص سیاست تقسیم سود دارد. این یافته‏ها همراستا با جریان مالی شرکتی رفتاری بوده و عملکرد مدیران را به عنوان پاسخ عقلایی به رفتار غیرعقلایی سرمایه‏گذران در نظر می‌گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Payout Policy: An Empirical Test of the Catering Theory of Dividend in Tehran Stock Exchange (TSE)

نویسندگان [English]

  • Fereydoon Rahnamay Roodposhti 1
  • Shahram Babalooyan 2
  • Mehrdokht Mozaffari 2
1 islamic azad university of tehran
2 islamic azad university of tehran
چکیده [English]

Catering theory of dividend is based on the principle that managers balance dividend policy with investors’ varying demand for cash dividend. In this paper, catering theory of dividend in Tehran Stock Exchange (TSE) was tested with market-level and firm-level variables for 420 observation (7 years, 60 firms) during the period (2007-2013) running binary logistic regression. The findings of the study showed that investors` demand for pay or not to pay dividends and for increase or decrease of dividends has positive and significant effect on managers` decision regarding dividend policy. These findings are in line with the behavioral corporate finance flow that regards managers` performance as rational responses to the irrational investors’ behavior.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Payout policy
  • Catering
  • Dividend premium
  • Behavioral corporatefinance
-      رهنمای رودپشتی، فریدون؛ نیکومرام، هاشم و شاهوریانی، شادی (1386). مدیریت مالی راهبردی (ارزش آفرینی). چاپ نخست،  انتشارت کساکاوش، ص 180-196.
-      قالیباف اصل، حسن و بابالویان، شهرام (1393). مدیریت مالی پیشرفته. چاپ نخست، انتشارت دانشگاه الزهرا (ناشر مشترک: انتشارات بورس)، ص 262-278
-       Abdulkadir, R., Abdullah, N., Wong, w., (2014) "Implication of Catering Theory of Dividend: Evidence from Financial Firms Listed on the Nigerian Stock Exchange", Research Journal of Finance and Accounting, Vol.5, No.18, PP 2-8.
-       Anouar, K, (2012). "The impact of the catering theory and financial firms characteristics on dividend decisions: the case of the French market", Retrieved from http://www.halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00765931/, PP 86-92.
-       Baker, M., Wurgler (2004), J. "Catering Theory of Dividends". The journal of finance, VOL. LIX, NO. 3. PP 4-6.
-       Cohen, G., Yagil, J (2008), "On the Catering Theory of Dividends and the Linkage between Investment, Financing and Dividend Policies", International Research Journal of Finance and Economics, Issue 17, PP 89-104.
-       Denis, D. J., & Osobov, I. (2008). "Why do firms pay dividends?International evidence on the determinants of dividend policy".  Journal of Financial Economics, 89(1), PP 65-73.
-       Ferris, S., Jayaraman, N., Sabherwal, S. (2009) "Catering effects in corporate dividend policy: The international evidence". Journal of Banking and finance", Vol. 33, No. 9, PP 14-17.
-       Li, W., Lie, E. (2006), "Dividend changes and catering incentives", Journal of Financial Economics, Vol. 80, No. 2. PP 13-14.