بررسی اثرات رقابت در بازار محصول بر سیاست تقسیم سود نقدی شرکت‌ها

نویسندگان

1 دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز

2 عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان

چکیده

هدف این مقاله بررسی رابطه بین رقابت در بازار محصول و سیاست تقسیم سود نقدی شرکت-های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. به همین منظور، از شاخص‌های هرفیندال-هیرشمن، لرنر و لرنر تعدیل شده به‌عنوان معیارهای اندازه‌گیری رقابت در بازار محصول استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را 67 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل می‌دهد که در طی سال‌های 1383 تا 1389 مورد بررسی قرار گرفته است. از تحلیل‌های آماری رگرسیون خطی چند متغیره و تحلیل واریانس یکطرفه برای آزمون فرضیه‌های پژوهش استفاده شده است. نتایج آزمون فرضیه‌های پژوهش نشان می‌دهد که به‌طور کلی بین شاخص‌های هرفیندال-هیرشمن، لرنر و لرنر تعدیل شده با سیاست تقسیم سود نقدی شرکت‌ها رابطه معکوس معناداری وجود دارد. این نتایج مطابق مدل جانشینی و در تضاد با مدل پیامد و فرضیه شکار می-باشد. افزون‌بر این، بر اساس آزمون تحلیل واریانس، نوع صنعت بر میزان رقابت در بازار محصولات هر یک از صنایع مؤثر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Product Market Competition on Firms’ Dividend Policy

نویسندگان [English]

  • Mohammad Namazi 1
  • Gholamreza rezaei 2
2 islamic azad university
چکیده [English]

This paper investigates the relation between product market competition and managers’ decision to distribute cash dividend to shareholders. Therefore, the Herfindahl-Hirschman, Lerner, and Modified Lerner indexes were employed as a proxy for product market competition. The research population composes of 67 companies listed on Tehran Stock Exchange which have been studied during the years 2004 to 2010. Multivariate linear regression statistical analysis was used to test the hypotheses of the research. The results of the study indicate that firms located in more competitive industries would pay lesser dividends than firms in the less competitive markets. The results in this paper seem to support the "Substitution Model" and the "Opposing Outcome Model" and "Predation Hypothesis". Furthermore, based on analysis of variance, type of industry is an effective factor on product market competition.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Product Market Competition
  • Dividend policy
  • Lerner Index
  • Herfindahl
  • Hirschman Index
  •  

    • خواجوی، شکراله و رضایی، غلامرضا. (1391). بررسی اثرات مدیریت سود بر سیاست تقسیم سود شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه حسابداری مالی، شماره 14، صص: 27-50.
    • خواجوی، شکراله؛ محسنی­فرد، غلامعلی؛ رضایی، غلامرضا و حسینی­راد، سید داوود. (1392). بررسی اثرات رقابت در بازار محصول بر مدیریت سود شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله مدیریت دارایی و تأمین مالی، شماره 3، صص: 117-132.
    • مهدوی، غلامحسین و رضایی، غلامرضا. (1392). بررسی اثرات کیفیت گزارشگری مالی بر سیاست تقسیم سود شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه پژوهشنامه حسابداری مالی و حسابرسی، زیر چاپ.
    • مهدوی، غلامحسین؛ رضایی، غلامرضا و گرگانی فیروزجاه، ابولفضل. (1393). بررسی نقش شاخص بورس بر عوامل تعیین­کننده سیاست تقسیم سود شرکت­ها، فصلنامه پژوهش­های تجربی حسابداری مالی، زیر چاپ.
    • نمازی، محمد و ابراهیمی، شهلا. (1391). بررسی ارتباط بین ساختار رقابتی بازار محصول و بازده سهام، فصلنامه پژوهش­های تجربی حسابداری مالی، شماره 1(3)، صص: 9-27.
    • نمازی، محمد. (1382). نقش پژوهش­های کیفی در علوم انسانی، مجله جغرافیا و توسعه، شماره 1، صص: 63-87.
    • Aghion, P., Dewatripont, M. and Rey, P. (1999). Competition, Financial Discipline, and Growth. Review of Economic Studies, 66(4), 825-852.
    • Allen, F., and Gale, D. (2000). Corporate Governance and Competition,” published in Corporate Governance: Theoretical and Empirical Perspectives, edited by X. Vives, Cambridge University Press, 23-94.
    • Allen, F., Michaely, R. (2002). Payout Policy. In: Constantinides, G., Harris, M., Stulz, R. (Eds.), North-Holland Handbooks of Economics. North-Holland, Amsterdam, 337-429.
    • 10. Arif, A., Abrar, A., Khan, M.A. Kayani, F. and Shah, S.Z.A. (2011). Dividend Policy and Earnings Management: An Empirical Study of Pakistani Listed Companies. Information Management and Business Review, 3(2), 68-77.
    • 11. Avazian, V., Laurence B. and Sean, C. (2006). Dividend Smoothing and Debt Ratings. Journal of Financial and Quantitative Analysis, 41(2), 439-453.
    • 12. Berger, A., and Hannan, T. (1998). The Efficiency Cost of Market Power in the Banking Industry: A Test of the “Quiet Life” and Related Hypotheses. The Review of Economics and Statistics, 80(3), 454-465.
    • 13. Bolton, P., and Scharfstein, D. (1990). A Theory of Predation Based on Agency Problems in Financial Contracting. American Economic Review, 80(1), 93-106.
    • Byun, H.S., Lee, J.H. and Park, K.s. (2012). What are the main channels of the interaction between product market competition and corporate governance that affect firm value? Asia-Pascific Journal of Financial Studies, 41(4), 377-423.
    • 15. Booth, L., and Zhou, J. (2009). Market Power and Dividend Policy: a Risk-Based Perspective. Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=1296940, Available Online at November 9, 2008.
    • 16. Chen, S., Wang, K. and Li, X. (2012). Product Market Competition, Ultimate Controlling Structure and Related Party Transactions. China Journal of Accounting Research, 5(4), 293-306.
    • 17. Cheng, P., Man, P. and Yi, C.H. (2013). The Impact of Product Market Competition on Earnings Quality. Accounting and Finance, 53(1), 137–162.
    • 18. Chhaochharia, V., Grinstein, Y., Grullon, G. and Michaely, R. (2012). Product Market Competition and Internal Governance: Evidence from the Sarbanes Oxley Act. Working Paper, Cornell University.
    • 19. Dittmar, A. (2000). Why Do Firms Repurchase Stock? Journal of Business, 73(3), 331-355.
    • 20. Fama, E.F. and French, K.R. (2001). Disappearing Dividends: Changing Firm Characteristics or Lower Propensity to Pay? Journal of Financial Economics, 60(1), 3-44.
    • 21. Gaspar, J.M., and Massa, M. (2006). Idiosyncratic Volatility and Product Market Competition. Journal of Business, 79(6), 3125-3152.
    • 22. Giroud, X., and Mueller, H. M. (2010). Does Corporate Governance Matter in Competitive Industries? Journal of Financial Economics, 95(3), 312-331.
    • Graham, D., Kaplan, D. and Sibley, D. (1983). Efficiency and Competition in the Airline Industry. Bell Journal of Economics, 14(1), 118-138.
    • 24. Griffith, R. (2001). Product Market Competition, Efficiency and Agency Cost: An Empirical Analysis. Working Paper, Institute for Fiscal Studies.
    • 25. Grullon, G. and Michaely, R. (2006). Corporate Payout Policy and Product Market Competition. Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=972221, Available Online at March 20, 2006.
    • 26. Grullon, G., and Michaely, R. (2012). The Impact of Product Market Competition on Firms` Payout Policy. Available Online at: http://finansbergen.no/index.php?option=com_seminar&task=3&cid=57&lang=no.
    • 27. Guadalupe, M., and Pérez-González, F. (2010). Competition and Private Benefits of Control. Working Paper, Columbia University.
    • 28. Hart, O. (1983). The Market as an Incentive Mechanism. Bell Journal of Economics, 14(2), 336-382.
    • 29. He, W. (2012). Agency Problems, Product Market Competition and Dividend Policies in Japan. Accounting & Finance, 52(3), 873-901.
    • 30. Hermalin, B. (1992). The Effects of Competition on Executive Behavior. The RAND Journal of Economics, 23(3), 350-365.
    • 31. Holmstrom, B. (1982). Moral Hazard in Teams. Bell Journal of Economics, 13(2), 324-340.
    • 32. Jensen, M. (1986). Agency Costs of Free Cash Flow, Corporate Finance, and Takeovers. American Economic Review, 76(2), 323-329.
    • 33. Kale, J.R., and Loon, Y.C. (2011). Product Market Power and Stock Market Liquidity. Journal of Financial Markets, 14(2), 376-410.
    • 34. La Porta, R., Lopez-de-Silanes, F., Shleifer, A. and Vishny, R. (2000). Agency Problems and Dividend Policies around the World. Journal of Finance, 55(1), 1–33.
    • 35. Michaely, R., and Roberts, M. (2012). Corporate Dividend Policies: Lessons from Private Firms. Review of Financial Studies, 25(3), 711-746.
    • 36. Nalebuff, B., and Stiglitz, J. (1983). Prizes and Incentives: Towards a General Theory of Compensation and Competition. Bell Journal of Economics, 14(1), 21-43.
    • 37. Nickell, S. (1996). Competition and Corporate Performance. Journal of Political Economy, 104(4), 724-746.
    • 38. Raith, M. (2003). Competition Risk and Managerial Incentives. American Economic Review, 93(4), 1425-1436.
    • 39. Scharfstein, D. (1988). Product-Market Competition and Managerial Slack. The RAND Journal of Economics, 19(1), 147-155.
    • 40. Schmidt, K. (1997). Managerial Incentives and Product Market Competition. Review of Economic Studies, 64(2), 191-213.
    • 41. Sharma, V. (2010). Stock Returns and Product Market Competition: beyond Industry Concentration. Review of Quantitative Finance and Accounting, 37(3), 283-299.
    • 42. Shleifer, A. (1985). A Theory of Yardstick Competition. The RAND Journal of Economics, 16(2), 319-327.
    • 43. Skinner, D.J. (2008). The Evolving Relation between Earnings, Dividends, and Stock Repurchases. Journal of Financial Economics, 87(3), 582-609