بررسی رابطه بین متنوع سازی شرکتی بر عدم تقارن اطلاعاتی

نویسندگان

دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده

متنوع­سازی
شکلی از استراتژی شرکتی  است که بسیاری از
مدیران برای بهبود عملکرد شرکت خود از آن استفاده می‌کنند. شرکت‌ها از نظر تنوع
فعالیت و تنوع جغرافیایی با هم متفاوت هستند. هدف این پژوهش این است که آیا متنوع­سازی
شرکتی، رابطۀ مثبتی با عدم تقارن اطلاعاتی دارد؟

در
این پژوهش، طبق استاندارد شمارۀ 25 حسابداری ایران، برای اندازه‌گیری متنوع­سازی
شرکتی از متنوع­سازی تجاری و جغرافیایی استفاده شد. متنوع­سازی شرکتی متغیر مستقل
و عدم تقارن اطلاعاتی متغیر وابسته در نظر گرفته شد.

به‌منظور
آزمون فرضیه‌ها تعداد 86 شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های
1386 تا 1391 برای نمونه انتخاب شد. برای تحلیل مدل با استفاده از روش پانل،
بهترین مدل از بین مدل با آثار ثابت و تصادفی تخمین زده شد.

نتایج
نشان داد، بین متنوع­سازی شرکتی و عدم تقارن اطلاعاتی رابطۀ مثبت و معناداری وجود
دارد و از بین متنوع­سازی تجاری و جغرافیایی، متنوع­سازی تجاری رابطۀ بیشتری با
عدم تقارن اطلاعاتی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigation of Relationship between Corporate Diversification and Information Asymmetry

نویسندگان [English]

  • zohreh hajiha
  • elham saeed
Islamic Azad university
چکیده [English]

Diversification is a form of corporate strategy that many managers use it to
improve performance of their companies. Companies are different from each
other in terms of their activities and geographic diversity. The aim of this
study was to determine whether the corporate diversification has a positive
relationship with information asymmetry or not. In this study, commercial
and geographical diversifications were used for measuring corporate
diversification (according to Iranian Accounting Standard, No. 25).
Corporate diversification was considered as an independent variable and
information asymmetry was chosen as a dependent variable. In order to test
the hypotheses, 86 companies listed on Tehran Stock Exchange during 2007
to 2012 were selected. Panel data regression was used to analyze models and
the best model was estimated between models with fixed or random effects.
The results of this study suggest that there is a significant positive
relationship between corporate diversification and asymmetric information,
whereas commercial diversification has more intense relationship with
information asymmetry (between commercial and geographical
diversifications). 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Corporate diversification,: Commercial diversification, :Geographical diversification,
  • Information asymmetry
  1. احمدپور، احمد؛ رساییان، امیر. (1385). «رابطۀ بین معیارهای ریسک و اختلاف قیمت پیشنهادی خریدوفروش سهام در بورس اوراق بهادار تهران». فصلنامۀ بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، شمارۀ 46، ص 37-60.

    1. اصول و ضوابط حسابداری و حسابرسی استاندارد حسابداری ایران. (1388). سازمان حسابرسی، استاندارد شمارۀ 25، گزارشگری برحسب قسمت‌های مختلف، ص 527-544.
    2. خدامی‌پور، احمد؛ دلدار، مصطفی و چوپانی، محسن. (1392). «بررسی تأثیر عدم تقارن اطلاعاتی و چرخۀ عمر شرکت بر بازده آتی سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران». فصلنامۀ مطالعات تجربی حسابداری مالی، سال یازدهم، شمارۀ 38، ص 143-167.
    3. خدامی‌پور، احمد؛ قدیری، محمد.(1389). «بررسی رابطۀ میان اقلام تعهدی و عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران». مجلۀ پیشرفت‌های حسابداری دانشگاه شیراز، دورۀ دوم، شمارۀ دوم، ص 1-29.
    4. خوش‌طینت، محسن؛ یوسفی، فرزانه. (1386). «رابطۀ بین تقارن و عدم تقارن اطلاعاتی با محافظه‌کاری». مطالعات تجربی حسابداری مالی، شمارۀ 20، ص 37-60.
    5. دادبه، فاطمه؛ باقرآبادی، سیدمحمد. (1391). روزنامۀ دنیای اقتصاد، شمارۀ 2795، ص 9.
    6. عالم‌زاده. (1392). «بررسی تأثیر متنوع­سازی شرکتی بر نگهداشت وجه نقد». پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، رشتۀ حسابداری، دانشگاه تهران مرکز.
    7. علی‌احمدی، علیرضا. (1389). نگرشی جامع بر مدیریت استراتژیک، چاپ سیزدهم، تهران، انتشارات تولید دانش.
    8. قائمی، محمدحسین؛ وطن‌پرست، محمدرضا. (1384). «بررسی نقش اطلاعات حسابداری در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران». بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، سال دوازدهم شمارۀ 41، ص 85-103.

    10. گلاب‌دوست. (1391). «بررسی تأثیر متنوع­سازی شرکتی بر بازدهی و ریسک شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس». پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، رشتۀMBA  دانشگاه پردیس دانشگاه تهران.

    11. مقربی. (1391). «بررسی تأثیر متنوع­سازی شرکتی بر عملکرد شرکت». پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، رشتۀMBA  دانشگاه پردیس دانشگاه تهران.

    1. Amihud, Y and B. Lev (1981)."Risk reduction as a managerial motive for conglomerate mergers". Bell Journal of Economics,12, pp. 605-617.
    2. Anderson R., T. Bates, J. Bizjak, and M. Lemmon(2009) ."Cash corporate Governance and firm Diversification Financial Management", 29 (1), pp.5-22.
    3. Aoki, M. (2010)."Corporations in Evolving Diversity".Oxford; Oxford University Press.
    4. Ataullah, Ali. Ian Davidson, Hang Le and Geoffry Wood(2012)."Corporate Diversification, Information Asymmetry and Insider Trading". British Journal of Management .
    5. Apostu, Andereea (2010). "the Effect of Corporate Diversification Strategies on Capital Structure".Aarhus School of Business, Aurhus University.
    6. Duru, A.and D.M.Reeb (2002)."International diversification and analysts forecast accuracy and bias". AccountingReview, 77, pp.415-433.   
    7. Hadlock, C., M.Ryngaert and S.Thomas (2001)."Corporate structure and equity offerings:are there benefits to diversification". Journal of Business, 74, pp.613-635.
    8. Hautz, J., M.C.Mayer and C.Stdler (2011)."Ownership identity and concentration: study of their joint impact on corporate diversification". British Journal of Management, forthcoming.
    9. Jensen,M.C.(1986)."Agency Costs of Free Cash Flow ,Corporate Finance ,and Takeovers" .The American Economic Review ,76(2) , pp. 323-329.
    10. Krishnaswami,S.andV.Subramaniam(1999)."Informationasymmetry, valuation, and the corporate spin-off decision".Journal of Financial Economics, 53, pp.73-112.
    11. Kwangmin Park,SooCheong Jang.(2013)."Effect of within-industry diversification and related diversification strategies on firm performance".International Journal of Hospitality Management, Volume 34,pp.51-60.
    12. Lee, K., M.W.peng and K.lee (2008)."From Diversification Discount to Diversification premium during intuitional Transitions ".journal of world Business, 43(1), pp. 47-65.
    13. Lewellen, W.G. (1971)."A Pure Financial Rationale for the Conglomerate Merger". The Journal of Finance.26 (2), pp. 521-537.
    14. Markides, C.C.andP.J.Williamson (1994)."Related diversification, core competencies and corporate performance".Strategic Management Journal, 15, pp.149-165.
    15. Matususaka,J.G. (2001). "Corporate Diversification, Value Maximization, and Organizational Capabilities". The Journal of Business, 74(3), pp. 409-431.
    16. Nanda, V.and M.P.Narayana (1999)."Disentangle value: financing needs firm scope and divestitures". Journal of Financial Intermediation, 8, pp .174-204.
    17. Noravesh .I.Dadbeh.F (2013)."A Study on effects of corporate diversification on information asymmetry and Firm Value.Evidence from Tehran Stock Exchange" .International Journal of Management and Humanity Sciences.Vol. 2(6), 480-490.
    18. Rajan, R., H. Servaes and L. Zingales (2000). "The cost of diversity: the diversification discount and inefficient investment". Journal of Finance, 55, pp. 35–80.
    19. Teece,D, J. (1980)." Economies of scope and the scope of the Enterprise".Journal of Economic Behavior &Organization, 1(3), pp.223-247.
    20. Teece,D, J. (1982)." Towards an economic theory of the multiproduct firm". Journal of Economic Behaviour and Organization, 3(2), pp.39-63.
    21. Thomas, S. (2002)."Firm diversification and asymmetric information: evidence from analyst’s forecasts and earning announcements". Journal of Financial Economics, 64, pp.373-396.
    22. VazifehDoust, Dadbehand Hashemloo, Hashem. (2014)." corporate diversification asymmetry and firm performance: Evidence from Tehran Stock Exchange". Management Science Letter, No 4( 2) pp.315-324.
    23. Venkatesh, P. and C.R.Chiang (1986)."Information Asymmetry and the dealer s bid-ask spread: a case study of earnings and dividend announcements". The Journal of Finance, No.41 (5), pp.1089-11020