مقاله پژوهشی: فرایند تحلیل سلسله مراتبی گروهی (GAHP) رتبه‌بندی دارایی‌های نامشهود: مطالعه صنایع شیمیایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان.

2 استادیار، مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان.

چکیده

ارزش شرکت‌ ها به‌ طور قطعی بر ارزیابی دارایی‌ های نامشهود متکی است و مدل‌ های سنتی درک ارزش این دارایی‌ ها را تحت‌ الشعاع قرار داده است که معمولا در نظر گرفته نمی‌ شوند. هدف این مقاله ایجاد یک مسیر روشن برای رتبه‌ بندی دارایی‌ های نا مشهود بر اساس ارزش برند آنهاست. نمونه پژوهش شامل 10 شرکت منتخب در گروه محصولات شیمیایی در سال‌های 1391 تا 1395 است. مدل استفاده‌شده در این پژوهش برای رتبه بندی، AHP گروهی و جهت محاسبه ارزش برند ترکیبی از مدل ارزش ذاتی شرکت با استفاده از مدل تنزیل سود نقدی سه مرحله‌ای و مدل سود هر سهم منتسب به برند است. نتایج حاکی از آن است که به ترتیب، دارایی‌های نا مشهود مربوط به بازاریابی، قرارداد، فناوری، مشتری و هنر در اولویت قرار گرفتند؛ همچنین در ارزش‌گذاری برند با رویکرد سود هر سهم منتسب به برند مدلی مالی برای ارزشگذاری برند ارایه شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Group AHP in Ranking Intangible Assets: Study of Chemical Industry

نویسندگان [English]

  • Mousa Rahimi 1
  • Majid Mohammad Shafiee 2
  • Azarnoosh Ansari Tadi 2
1 PhD Student, Marketing Business Management, Department of Management, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan.
2 Assistant Professor, Marketing Management, Department of Management, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan.
چکیده [English]

The value of firms is positively dependent on the evaluation of intangible assets, and the traditional models have obscured the appreciation of the assets of these assets, which are not considered. The purpose of this paper is to create a clear path for the ranking of intangible assets with a focus on their brand values. The sample consisted of 10 companies in the group of chemical products in the period of 2012 to 2016. The model used in this study is to rank the group AHP and to calculate the brand value of the company's intrinsic value model using a three - step cash - earning discount model and the EPS model of each contribution to the brand. The results show that intangible assets related to marketing, contract, technology, consumer and arts were prioritized. It also offered a financial model for brand valuation with the profitability approach of each contribution to the brand.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Chemical Industry
  • Intangible Assets
  • AHP model
  • Brand Value
-      عزیزی، شهریار؛ درویشی زهرا و نمامیان فرشید (1390). «بررسی عوامل تعیین‌کننده ارزش برند با رویکرد مالی در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران». چشم‌انداز مدیریت بازرگانی 39(6)، صص.32-9.
-      رحیمی، موسی؛ محمدشفیعی، مجید، انصاری، آذرنوش (1397). «اندازه‌گیری ارزش برند شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران با رویکرد مالی». مجله چشم انداز مدیریت بازرگانی، 17 (3)، صص. 91-110
-      نمازی، محمد و موسوی نژاد، سیدروح اله (1395). «بررسی رابطه بین دارایی‌های نامشهود و عملکرد مالی در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران». فصلنامه دانش سرمایه‌گذاری، (5)20، صص. 243-262.
-      Alhaddad, A. A. (2015). The effect of advertising awareness on brand equity in social media. International Journal of e-Education, e-Business, e-Management and e-Learning, 5(2), pp.73-84.
-      Andonova, V. & Ruíz-Pava, G. (2016). The role of industry factors and intangible assets in company performance in Colombia. Journal of Business Research, 69(10), pp.4377-4384.
-      Azizi,S. Darvish,Z. Namamian,F. “Investigation of Brand Equity Determinants in Tehran's Stock Exchanges Companies”Journal of Business Management(6)39,pp9-32(In Persian).
-      Financial Accounting Standards Board, Statement of Financial Accounting Standards, No. 141: Business Combinations (June 2001).
-      Janoskova, K. & Kliestikova, J. (2018). Analysis of the impact of selected determinants on brand value. Journal of International Studies11(1), pp.152-162.
-      Namazi,M. Mousavinejad.s.”Investigating the relationship between intangible assets and financial performance of listed companies in Tehran Stock Exchange” Journal of Investment Knowledge(5)20.pp243-262. (In Persian).
-      Phi, S. Seo, J. & Lee, R. (2018). Value Rating Model for Intangible Assets in Civil Engineering Consulting Firms in Korea. KSCE Journal of Civil Engineering22(12), pp.4719-4731.
-      Rahimi, M. Mohamad shafiee, M. Ansari,A. Botshekan, M. (2018). Measurement of Brand Value of Listed Companies in Tehran Stock Exchange with Financial Approach. Journal of Business Management, 2(17), pp.91-110. (In Persian).
-      Salinas, G. (2007).Valoración de marcas: Revisión deenfoques, proveedores y metodologías.Barcelona, Spain: Deusto.
-      Salinas, G. (2011). The International Brand Valuation Manual: A complete overview and analysis of brand valuation techniques, methodologies and applications. John Wiley & Sons.